Alimentație și dietă, Articole, Fitness și sănătate

Alternative la zahăr – sunt acestea cu adevărat bune pentru tine?

sugar free

Îți plac dulciurile și ai o poftă incontrolabilă pentru zahăr? Nu îți face griji, nu ești singurul. Cu siguranță, zahărul este un ingredient controversat în dieta modernă. Zahărul natural, găsit în alimentele sănătoase și curate este bun pentru corpul tău și pentru bunăstarea generală, cu toate acestea, zahărul procesat sau adăugat este unul dintre principalii vinovați pentru multiplele probleme de sănătate.

Renunțarea la acesta din urmă este primul pas în călătoria către o sănătate mai bună. Concentrarea pe înlocuitori naturali ai zahărului este un pas către un stil de viață mai sănătos.

În articolul care urmează am adunat informații valoroase despre zahăr și impactul acestuia asupra dietei tale și a stării generale de sănătate. De asemenea, îți vom oferi diferite alternative pe care le poți implementa cu foarte mare ușurință în dieta ta.

In the following article, we’ve gathered valuable information about sugar and its impact on your diet and overall health. We’ll also provide various alternatives which you can easily implement in your diet.

Efectele negative pe care le are zahărul asupra corpului tău

Buturile dulci, bomboanele, produsele de patiserie, produsele lactate aromate și chiar alimentele savuroase precum pâinea sunt principalii vinovați ai consumului excesiv de zahăr. Este foarte simplu să consumi mai mult zahăr decât trebuie fără să știi acest lucru. Aceasta este o premisă a problemelor grave de sănătate sau o exacerbare a celor existente, cum ar fi:

  • Degradarea și cariile dentare;
  • Obezitatea și diabetul de tip 2;
  • Hipertensiune arterială și boli coronariene;
  • Schimbări ale sănătății mentale;
  • Îmbătrânirea.

Din fericire, există foarte multe modalități de a-ți satisface dorința pentru dulce și, în același timp, să fii sănătos.

Tipuri de alternative pentru zahăr

Înlocuitori naturali ai zahărului

În fiecare an, din ce în ce mai mulți oameni devin mai educați și mai conștienți de efectele negative pe care le are consumul de zahăr. Astfel crește numărul celor care sunt în căutare de soluții sănătoase. Vestea bună este că există diferite alternative naturale pentru zahăr care pot fi folosite fără probleme pentru coacere și gătit. Vezi mai jos top 7 al înlocuitorilor naturali ai zahărului atunci când dorești să îți satisfaci pofta de dulce:

Miere crudă

raw honey - sugar alternative

Ce modalitate poate fi mai bună pentru a-ți îndulci viața decât mierea? Este generatorul nutrițional atunci când vine vorba de alternative la zahăr. Mierea crudă conține lăptișor de matcă, ceară de albine și propolis, care este populară pentru proprietățile sale împotriva cancerului și pentru efectele sale inflamatorii, antibacteriene și antioxidante. Aminoacizii, enzimele și micronutrienții se găsesc și ei în mierea crudă. Aceasta este un superaliment și unul dintre cei mai buni îndulcitori naturali. Nu uita, cu cât mierea este mai închisă la culoare, cu atât are o aromă mai robustă și cu atât mai mari sunt proprietățile sale nutritive, așa că alege înțelept! Cine dorește niște clătite? Yum!

Zahăr de cocos

coconut sugar - sugar alternative

Majoritatea oamenilor au auzit despre beneficiile apei de cocos, laptelui de cocos, făinii de cocos și a cocosului proaspăt. Acum, din ce în ce mai mulți oameni folosesc zahărul de cocos pe post de îndulcitor natural datorită aromei sale ușoare, asemănătoare caramelului și datorită faptului că este bogată în minerale și aminoacizi. Zahărul de nucă de cocos este o alternativă dulce și sănătoasă a zahărului și poate fi introdus cu ușurință în toate rețetele culinare. Poți găsi această alternativă a zahărului și modul în care să o adaugi la dieta ta, pe site-ul nostru web!

 

  • Sirop de agave
agave - sugar alternative

Un alt îndulcitor natural uimitor! Acest îndulcitor este deosebit de popula în bucătăria vegană ca înlocuitor al mierii. Datând de pe vremea aztecilor, nectarul de agave este folosit pe post de hrană dar și ca remediu. Astăzi, acest sirop delicios este produs în principal în Mexic dintr-o plantă numită agavă albastră. Poate fi folosit la băuturi și în diverse rețete. Siropul de agave este o alternativă preferată pentru zahăr deoarece are un indice glicemic scăzut (GI) și o aromă bogată. Cu toate acestea, reține faptul că nectarul este mai dulce decât zahărul și are niveluri ridicate de fructoză, deci întotdeauna trebuie consumat cu mare grijă!

  • Zahăr Muscavado
muscovado sugar alternative

Muscovado este un tip de zahăr parțial rafinat până la nerafinat cu un conținut și aromă robuste de melasă. Ce se întâmplă când fierbi trestia de zahăr sau sucul de sfeclă roșie? Obții melasă! Are o esență puternică, bogată, care conferă culoarea naturală a caramelului la coacere. Spre deosebire de zahărul procesat, zahărul muscovado este bogat în vitamine și alți micronutrienți. Este o alternativă sănătoasă care își poate găsi ușor locul în diferite rețete de panificație. Zahărul muscovado poate fi folosit și în sosuri, marinate și chiar la cocktailuri. Puteți găsi această alternativă la zahăr, dar și multe altele, la Smart Organic

  • Sirop de arțar

Pe lângă faptul că este natural și incredibil de delicios, siropul de arțar conține antioxidanți și substanțe nutritive precum potasiu, mangan și fier. Este o alegere sigură pentru persoanele diabetice datorită indicelui glicemic scăzut și poate reduce inflamația din organism. Este extrem de versatil în a fi un înlocuitor al zahărului în produsele de panificație, în mâncărurile savuroase și la marinate. Clătitele umplute cu fructe de pădure și cu sirop de arțar sunt, la urma urmei, un clasic. De asemenea, este un plus excelent pentru deliciosul latté de vanilie!

  • Curmale
dates

Curmalele sunt bogate în fibre, minerale și vitamine, astfel încât utilizarea acestora pe post de îndulcitor natural poate adăuga mai multă valoare nutrițională dietei tale și să prevină problemele de sănătate. Curmalele pot ajuta la reducerea colesterolului “rău” din sânge și la scăderea riscului de a face infarct. Acestea sunt ușor de procurat, sunt ieftine și pot fi utilizate în diverse rețete. Curmalele amestecate acționează ca un liant pentru prăjiturile de casă, negresele vegane  și sunt un ingredient ideal pentru smoothie-uri delicioase. Mai mult, siropul de curmale poate adăuga o aromă gustoasă de caramel cafelei de dimineață. La urma urmei, cu toții avem nevoie de dulceață în viețile noastre, corect?

 

  • Fructul de călugăr
monk fruit

Fructele de călugăr fac parte din medicina tradițională chineză de zeci de ani, dar utilizarea sa pe post de îndulcitor natural devine din ce în ce mai populară. Extractul de fructe de călugăr este de 150-250 de ori mai dulce decât zahărul de masă și conține zero calorii sau carbohidrați, ceea ce-l fac o alegere ideală pentru cei care doresc să scadă în greutate. Poate fi găsit sub formă granulată și lichidă și este utilizat în numeroase rețete. Vei afla că fructul de călugăr sunt mai scumpe decât alți îndulcitori. Acest lucru se datorează procesului de creștere și cultivare lung și provocator. Cu toate acestea, dacă bugetul îți permite, fructele de călugăr sunt un substitut excelent al zahărului, cu numeroase beneficii pentru sănătate.

Vizitează site-ul nostru web pentru a răsfoi alte produse pe care le oferim și pentru a vedea rețetele noastre interesante care le includ. Poți achiziționa simplu online și dacă ai întrebări, nu ezita să ne contactezi!

Îndulcitori artificiali

Îndulcitorii artificiali sau non-nutritivi (NNS) devin din ce în ce mai populari, ca alternativă la zahăr. Creșterea cazurilor de obezitate, diabet și sindrom metabolic, alături de conștientizarea sporită a consumatorilor, au condus la o schimbare constantă către utilizarea îndulcitorilor cu conținut scăzut în calorii. Aceștia oferă un gust intens dulce și puține sau deloc calorii pe gram. Autoritatea USA – FDA, a aprobat 6 îndulcitori artificiali – zaharina, aspartamul, sucraloza, neotam, acesulfam-K și ștevia. NNS sunt utilizați, în mod obișnuit, în alimentele procesate, cum ar fi:

  • Băuturi răcoritoare;
  • Produse de panificație;
  • Bomboane;
  • Budinci;
  • Conserve;
  • Gemuri și jeleuri;
  • Produse lactate.

Există indicii conform cărora NNS suprimă foamea și apetitul, ducând la un efect benefic asupra greutății și a profilului cardiovascular.

Îndulcitori noi

Novel sweeteners

Îndulcitorii noi sunt greu de încadrat într-o categorie specială din cauza originii lor și a modului în care sunt fabricați. Să luam ca exemplu ștevia. FDA a aprobat numai amestecuri de ștevie foarte rafinate ca îndulcitori noi, dar nu a aprobat ștevia cu frunze întregi sau extractele de ștevie pentru această utilizare specială. Acest înlocuitor al zahărului are foarte puține calorii, aproape zero, și are o dulceață mai intensă decât zahărul, deci va trebui să fii foarte atent cu cantitatea pe care o vei consuma. Deoarece extractul de ștevie are un conținut foarte scăzut de calorii și are un IG scăzut, este considerat o excelentă alternativă pentru zahăr, pentru cei care au diabet sau au nevoie să-și controleze greutatea.

Alcooli zaharici

În cazul în care te întrebai, nu, nu sunt băuturi alcoolice, deși ar fi fost distractiv, nu? Alcooli zaharici sunt carbohidrați care apar în mod natural în anumite fructe și legume, deși pot fi, de asemenea, produse comercial. Acești înlocuitori ai zahărului nu au o dulceață intensă și este posibil să nu îți placă gustul lor. Dacă dorești să-ți satisfaci pofta de dulce este mai bine să îi combini cu alte alternative la zahăr, astfel sporind calitățile aromelor.

Unii dintre alcooli zaharici utilizați în mod obișnuit este Xilitolul. Este o alternativă cu un conținut scăzut de calorii care nu provoacă carii dentare sau creșterea bruscă a zahărului din sânge, ceea ce îl face o opțiune bună pentru persoanele diabetice. Reține că Xilitolul poate avea un efect laxativ atunci când este consumat în cantități mari. Îl poți găsi cu ușurință în guma de mestecat. Mai poate fi găsit și sub formă de bomboane fără zahăr, gemuri, jeleuri, produse de patiserie și iaurt congelat. Xilitolul vine sub formă de granule, făcându-l ușor de utilizat ca înlocuitor al zahărului atunci când consumi băuturi, fructe sau cereale.

Un alt alcool zaharic natural din acest grup este Eritriolul. Eritriolul are cel mai redus conținut de calorii dintre toți alcoolii zaharici, având în medie între 0-0.2 kilocalorii pe gram (kcal/g). Această măsură înseamnă că ar putea servi ca o alternativă benefică pentru zahăr într-o dietă în care caloriile sunt controlate.

Poți găsi alcoolii zaharici menționați mai sus, precum și alți îndulcitori, pe site-ul nostru.

Beneficiile asupra sănătății ale alternativelor pentru zahăr

Health benefits

Combaterea obezității și faptul că ajută la pierderea în greutate

Majoritatea oamenilor aleg să-și limiteze aportul de calorii prin înlocuirea zahărului cu energie ridicată sau a siropului de porumb cu alternative ale zahărului care nu au sau au foarte puține calorii. Acest lucrul le permite oamenilor să mănânce aceleași alimente pe care le-ar consuma în mod normal, în timp ce îi ajută să piardă în greutate și să evite apariția problemelor de sănătate asociate cu aportul excesiv de zahăr. Combinate cu exerciții fizice, alternativele zahărului au un efect dovedit asupra pierderii în greutate.

Îngrijire dentară îmbunătățită

Alimente zaharoase, băuturi, pâinea, iaurtul aromat, bomboanele și multe altele sunt vinovate pentru cariile dentare și degradarea dinților. Spre deosebire de zahăr, alternativele acestuia nu sunt fermentate de microflora plăcii dentare, dovedindu-se astfel că nu sunt dăunătoare sănătății tale. O igienă orală adecvată este importantă, iar alternativele la zahăr sunt o modalitate de a realiza acest lucru.

Diabetul zaharat

Persoanele cu diabet au o problemă dificilă atunci când vine vorba de reglarea nivelului de zahăr din sânge. După cum s-a menționat mai sus, zahărul poate fi găsit în diverse produse. Identificarea și limitarea utilizării lor poate fi o problemă. Înlocuirea zahărului cu îndulcitori naturali sau artificiali permite consumatorilor să se bucure de o dietă variată, fără stres și vinovăție.

Hipoglicemie reactivă

Persoanele care au hipoglicemie reactivă produc un exces de insulină după absorbția rapidă a glucozei în fluxul sanguin. Acest lucru determină scăderea nivelului glucozei din sânge  sub cantitatea necesară unei funcționări normale. Poate fi greu de trăit cu această problemă și poate afecta calitatea vieții. Acesta este motivul pentru care, la fel ca diabeticii, astfel de persoane trebuie să evite consumul de alimente cu un conținut ridicat de zahăr și, în schimb, să folosească îndulcitori.

Alternative la zahăr – de ce cumpătarea este cheia

Găsirea unor înlocuitori de zahăr adecvați, care să se potrivească stării și gustului tău, te poate ajuta să reduci drastic consumul de zahăr. Cu toate acestea, alternativele pentru zahăr nu sunt o baghetă magică pe care să o fluturi și care poate face ca problemele tale de sănătate să dispară pur și simplu. Înlocuitorii trebuie utilizați după o analiză atentă și cu moderație.

Deși au fost comercializate ca alternative sănătoase, studiile nu au găsit încă legături între alternativele la zahăr și îmbunătățirile pe termen lung în ceea ce privește aportul de calorii sau riscul de diabet de tip 2 ori obezitatea. De fapt, acestea pot duce la o dorință intensă de a consuma dulciuri și alimente cu conținut de zahăr. Unele studii au asociat chiar și înlocuitori ai zahărului cu un risc mare de intoleranță la glucoză sau cu creșterea în greutate. Utilizarea lor trebuie însoțită cu precauție în grupuri cu risc crescut, cum ar fi femeile însărcinate și cele care alăptează, diabeticii, indivizii cu migrene și epilepsie, precum și copii.

 

În timp ce alternativele la zahăr pot avea un conținut semnificativ mai mic în calorii decât zahărul de masă, amintește-ți să-ți limitezi consumul, deoarece pot avea și consecințe asupra sănătății. Moderația este esențială! Îți recomandăm să discuți cu medicul tău despre utilizarea alternativelor la zahăr.

Concluzie

Când vine vorba de îndulcire, de la cafea la produse de patiserie, zahărul nu este singura opțiune. Există o mulțime de alternative la zahăr, care au mai puține calorii și oferă un risc mai mic de a crea probleme de sănătate. Acestea fiind spuse, cuvântul cheie este alternative, ceea ce înseamnă că acestea trebuie folosite în locul zahărului rafinat, a celui adăugat și cu moderație. Combinate cu un conținut scăzut de zahăr și cu exerciții fizice, îndulcitorii alternativi se dovedesc a fi benefici pentru sănătatea generală.

Sperăm că acest articol a fost interesant și informativ pentru tine! Dacă apar întrebări, nu ezita să le împărtășești în secțiunea comentariilor!

Referințe

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3198517/

https://www.healthline.com/nutrition/natural-sugar-substitutes#The-bottom-line

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *